Kufi ma le pulou tatalo

Mo alii, o le ofuina o le kufi o le vaega lona lua e sili ona iloagofie o Mosalemi, ma o le mea muamua o le 'ava. Talu ai ona o le Kufi o se ofusa e iloagofie ai lavalava Mosalemi, e aoga mo se tagata Mosalemi le tele o kufi ina ia mafai ona ia ofuina se ofu fou i aso uma. I Muslim American, e tele a matou sitaili e te filifili mai ai, e aofia ai le tele o pulou Kufi lalaga ma lalagaina. O le tele o tagata Mosalemi Amerika latou te ofuina e mulimuli i le Perofeta o Muhammad (talosia ia malolo i le filemu), ae o isi e ofuina kufi e tu matilatila ai i sosaiete ma iloa o ni Muslims. E tusa lava po o le a lau mafuaaga, e iai a matou sitaili e fetaui mo taimi uma.
O le a le Kufi?
O Kufi o ufi masani ma faʻalelotu mo alii Mosalemi. O lo tatou Perofeta pele o Muhammad, ua masani ona ufiufi lona ulu i taimi masani ma taimi o tapuaiga. O le tele o hadith mai tala eseese o loʻo faʻaalia ai le filiga o Muhammad i le ufiufi o lona ulu, aemaise lava pe a tatalo. E fai lona pulou kufi ma se ufiulu i le tele o taimi, ma e masani ona fai mai e lei vaai lava ana uo ia te ia e aunoa ma se mea e ufiufi ai lona ulu.

Ua faamanatu mai e Allah ia i tatou i le Quran: “E le taumatea ua saunia e le Avefeau a Allah ia te oe se faataitaiga sili ona lelei. Soo se tasi e faamoemoe e faamoemoe ia Allah ma le iuga, [o le] manatua pea Allah.” (33:21) O le tele o tagata atamamai maoae Latou te manatu uma i lenei fuaiupu o se mafuaaga e faataitai ai le amio a le Perofeta o Muhammad (le manuia ma faamanuiaga ia te ia) ma faatino ana aoaoga. E ala i le faaaʻoaʻo i amioga a le perofeta, e mafai ai ona tatou faamoemoe e latalata atili atu i lona olaga ma faamamāina ai o tatou olaga. O le faʻataʻitaʻiga o se gaioiga o le alofa, ma o i latou e alolofa i le Perofeta o le a faʻamanuiaina e Allah. E eseese manatu o tagata atamamai pe o le ufiufi o le ulu o se hadith pe na o se aganuu. Ua faavasega e nisi tagata popoto le faiga a lo tatou perofeta pele o le Sunnah Ibada (fa'atinoga fa'alelotu) ma le Sunnat al-'ada (fa'atinoga e fa'avae i tu ma aga). Fai mai tagata popoto, afai tatou te mulimuli i lea faiga, o le a tauia i tatou, pe o le Sunnat Ibada po o le Sunnat A'da.

E fia 'ese'ese Kufi o iai?
E 'ese'ese Kufi i aganu'u ma aga masani. O le mea moni, so'o se ufi e fetaui lelei ma le ulu ma e leai se lau e fa'alautele e poloka ai le la e mafai ona ta'ua o le kufi. O nisi aganuu e taʻua o le topi po o le kopi, a o isi e taʻua o le taqiyah po o le tupi. E tusa lava po o le a le mea e te taʻua ai, o le tulaga lautele e tutusa, e ui lava o le pulou pito i luga e sili atu ona i ai ni teuteuga ma faʻamatalaga auiliili galuega.

O le a le lanu sili o Kufi?
E ui o le toʻatele o tagata e filifilia pulou ulupoʻo kufi uliuli, o nisi tagata e filifilia Kufi paʻepaʻe. Fai mai e sili ona fiafia le Perofeta o Muhammad i le paʻepaʻe nai lo se isi lava mea. E leai se tapulaa i le lanu, pe afai e talafeagai. O le ae va'ai Kufi Caps i lanu uma e mafai.

Aisea e ofuina ai e tagata Musalimi Kufi?
O tagata Muslim e ofuina Kufi ona latou te faamemelo i le avefeau mulimuli ma le mulimuli a le Atua-o le Perofeta o Muhammad (faamanuiaga ma le filemu mai le Alii) ma ana galuega. I le tele o atunuu Asia e pei o Initia, Pakisitana, Bangladesh, Afghanistan, Initonesia, ma Meleisia, o le ufiufi o le ulu ua manatu o se faailoga o le amioatua ma talitonuga faalelotu. O foliga, lanu ma sitaili o uluulu Muslim e eseese mai lea atunuu i lea atunuu. Fa'aaoga igoa eseese e ta'u ai le Kufi e tasi. I Initonesia, latou te faaigoaina o Peci. I Initia ma Pakisitana, o le Urdu o le gagana autu a Muslim, latou te taʻua o Topi.

Matou te faʻamoemoe e te fiafia i le filifiliga a tagata Muslim Amerika. Afai ei ai le sitaili o loʻo e suʻeina, faʻamolemole taʻu mai.


Taimi meli: Iuni-03-2019